Această pagina conține exemple de propoziții cu substantive la cazul acuzativ. Pentru partea de teorie, vezi substantivul la cazul acuzativ.

Funcția sintactică complement direct

fără prepoziții

Mama m-a chemat să mănânc înghețată. (ce să mănânc? înghețată)
Sora mea mi-a adus o prăjitură. (ce a adus? o prăjitură)
Cerul cernea niște fulgi mărunți. (ce cernea? niște fulgi)
Profesorul nu acordă meditații. (ce nu acordă? meditații)
! A acoperit pădurea. (ce a acoperit? pădurea; subiectul este subînțeles)
Mama coace un cozonac delicios. (ce coace mama? un cozonac)
Cofetarul nu cumpără niciodată prăjituri. (ce nu cumpără? prăjituri)

cu prepoziții

Astăzi l-am văzut pe Smiley la Mall. (pe cine am văzut? pe Smiley)
Lasă-i pe copii să vină cu mine în excursie. (pe cine să lași? pe copii)
Am condus-o pe bunica la aeroport. (pe cine am condus? pe bunica)
Pe hainele copiilor au rămas urma de cretă. (pe ce au rămas? pe hainele)
I-am îndrumat pe vizitatori către garderobă. (pe cine am îndrumat? pe vizitatori)
Orice elev îl citește pe Creangă. (pe cine citește? pe Creangă)

Funcția sintactică complement indirect

cu prepoziții

Daniela vorbea despre cartea pe care a citit-o. (despre ce vorbea? despre cartea)
Cosmin povestea despre Maria. (despre cine povestea? despre Maria)
Elevii se gândeau la olimpiada. (la ce se gândeau? la olimpiada)
Se gândea la fratele lui. (la cine se gândea? la fratele)
Apără-mă de câinii vecinului. (de cine să mă aperi? de câinii)
Eu mă tem de fulgere. (de ce mă tem? de fulgere)
Am plecat cu mama la școală. (cu cine am plecat? cu mama)
Am venit cu autobuzul de la teatru. (cu ce am venit? cu autobuzul)
Am primit un iPhone de la bunici. (de la cine am primit? de la bunici)
Mă gândesc cu tristețe la trecut. (la ce mă gândesc? la trecut)

Funcția sintactică complement de agent

cu prepoziții

Bogații sunt dușmăniți de săraci. (de cine sunt dușmăniți? de săraci)
Cartea a fost premiată de Academia Română. (de către cine a fost premiată? de către Academia România)
Unele exerciții de gramatică sunt inabordabile de către elevi. (de către cine sunt inabordabile? de către elevi)
Lecturile de vacanță sunt de citit de către toți elevii. (de către cine sunt de citit? de către elevii)
Textul imaginat de Marcel este frumos. (imaginat de cine? de Marcel)

Funcția sintactică atribut substantival prepozițional

cu prepoziții și locuțiuni prepoziționale

Mașina de spălat s-a stricat. (care mașină? de spălat)
L-am văzut în magazinul din centru. (care magazin? din colț)
Prosoapele de la hotel sunt pufoase. (care prosoape? de la hotel)
Sacoșa cu cumpărături a rămas în mașină. (care sacoșă? cu cumpărături)
Îmi plac filme de acțiune. (ce fel de filme? de acțiune)
Puiul de găină s-a rătăcit. (care pui? de găină)
Respectul față de bunicii săi m-a impresionat. (ce fel de respect? față de bunicii)

Funcția sintactică nume predicativ

cu prepoziții

Părinții mei sunt de la țară. (de unde sunt părinții? de la țară)
Ghioceii sunt pentru învățătoarea mea. (pentru cine sunt ghioceii? pentru învățătoarea)
Masa din grădină este din fier forjat. (din ce este masa? din fier)
Timbrele sunt de colecție. (de ce sunt timbrele? de colecție)
Florile sunt de la Dorin. (de la cine sunt florile? de la Dorin)
Caietul este fără pagini lipsă. (cum este caietul? fără pagini)
Zăpada este ca spuma laptelui. (cum este zăpada? ca spuma)

Funcția sintactică complement circumstanțial de loc

cu prepoziții și locuțiuni prepoziționale

Tramvaiul vine de la Piața Unirii. (de unde vine? de la Piața Unirii)
Tata merge la serviciu dis-de-dimineață. (unde merge? la serviciu)
Eu am mers până la supermarket. (până unde am mers? până la supermarket)
Irina locuiește lângă un parc. (unde locuiește? lângă un parc)
Am luat autobuzul de lângă Bacău. (de unde am luat? de lângă Bacău)
Am cules maci de pe lângă lanul de grâu. (de unde am cules? de pe lângă lanul)
Metroul se îndreaptă către capătul liniei. (către ce se îndreaptă? către capătul)
În 5 minute avionul decolează spre Berlin. (încotro decolează? spre Berlin)
Casa se află dincolo de calea ferată. (unde se află? dincolo de calea)
Am făcut un popas aproape de pădure. (unde am făcut? aproape de pădure)

Funcția sintactică complement circumstanțial de timp

fără prepoziție

Am așteptat în frig ore bune. (cât timp am așteptat? ore)
Îl aștept să se întoarcă de la bunici în august. (când îl aștept? în august)
Iau pauză două minute. (cât timp iau pauză? minute)

cu prepoziții și locuțiuni prepoziționale

În fiecare seară adorm târziu. (când adorm? în seară)
Am ajuns la examen la ora șapte. (când am ajuns? la ora)
Ajung peste două ore. (când ajung? peste ore)
Am stat la școală până seara. (cât timp am stat? până seara )
După ploaie iese soarele. (când iese soarele? după ploaie)
Am ajuns acasă înainte de miezul nopții. (când am ajuns? înainte de miezul)
În timp de pace țările lumii trăiesc în concordie. (cât timp trăiesc? în timp de pace)
Pe timp de furtună oamenii în stau în casă. (când stau? pe timp de furtună )
Odată cu venirea serii păsările merg la culcare. (când merg? odată cu venirea)
Parcă te cunosc de o viață. (de când cunosc? de o viață)
Mă păsuiește cu banii împrumutați până în martie. (până când păsuiește? până în martie)

Funcția sintactică complement circumstanțial de mod

cu prepoziții și locuțiuni prepoziționale

Eu mănânc cu poftă. (cum mănânc? cu poftă)
S-a întors fără cumpărături. (cum s-a întors? fără cumpărături)
Paul s-a apropiat de câine fără teamă. (în ce mod s-a apropiat? fără teamă)
Am văzut-o ca prin ceață. (cum am văzut? ca prin ceață)
Ionuț urcă pe munte ca un alpinist. (în ce fel urcă? ca un alpinist)
Mama este blândă ca bunica. (cât este de blândă? ca bunica)
Fratele meu este înalt cât ușa. (cât este de înalt? cât ușa)
Am desenat ca și Violeta. (în ce fel am desenat? ca și Violeta)
El învață după manual. (cum învață? după manual)
Am răspuns mai bine decât colegul de banca.
Folosise bastonul în chip de pârghie. (cum folosise? în chip de pârghie)

Funcția sintactică complement circumstanțial de scop

cu prepoziții și locuțiuni prepoziționale

A venit după carte. (cu ce scop a venit? )
A venit în control. (în ce scop a venit? în control)
Eu merg la cumpărături. (cu ce scop merg? la cumpărături)
S-a îmbrăcat pentru sport. (cu ce scop s-a îmbrăcat? pentru sport)
Am citit spre o mai bună cunoaștere. (în ce scop am citit? spre cunoaștere)
Polițistul m-a oprit în scop de control. (în ce scop a oprit? în scop de control; locuțiune prepozițională)

Funcția sintactică complement circumstanțial de cauză

cu prepoziții și locuțiuni prepoziționale

Era leșinat de foame. (din ce pricină era leșinat? de foame)
Plângeam de bucurie. (din ce cauză plângeam? de bucurie)
Era trist pentru pierderea avută. (din ce cauză era trist? pentru pierderea)
A absentat din cauză de boală. (din ce cauză a absentat? din cauză de boală)
Din pricina absențelor ar putea fi exmatriculat. (din ce pricină ar putea fi? din pricina absențelor)
Copacul s-a îndoit sub vânt. (din ce cauză s-a îndoit? sub (de) vânt)
A roșit din timiditate. (din ce cauză a roșit? din timiditate)

Funcția sintactică complement circumstanțial condițional

cu prepoziții și locuțiuni prepoziționale

În caz de vânt, merg cu autobuzul. (cu ce condiție merg? în caz de vânt)
În caz de accident, sunăm la 112. (cu ce condiție sunăm? în caz de accident)
Eu, în locul Mariei, aș învăța mai mult. (cu ce condiție aș învăța? (dacă aș fi) în locul Mariei)
În ipoteza aceasta, vin și eu. (cu ce condiție vin? în ipoteza)
În eventualitatea unui eșec voi încerca la anul. (cu ce condiție voi încerca? în eventualitatea)
Vin cu condiția prezenței tale. (cu ce condiție vin? cu condiția prezenței)

Funcția sintactică complement circumstanțial concesiv

cu prepoziții și locuțiuni prepoziționale

Cu toată supărarea, l-a ajutat la lecții. (în ciuda cărui fapt a ajutat? cu toată supărarea)
Cu toată osteneala, nu a luat examenul. (în ciuda cărui fapt nu a luat? cu toată osteneala)
Cu tot efortul desfășurat, nu a reușit să promoveze. (în ciuda cărui fapt nu a reușit? cu tot efortul)
(Chiar și) Fără ajutor am terminat lecțiile. (în ciuda cărui fapt am terminat? fără ajutor)

Funcția sintactică complement circumstanțial consecutiv

cu prepoziții

A reușit, spre fericirea părinților. (care este urmarea faptului că a reușit? (spre) fericirea)
Încercarea lui a reușit de minune. (care este urmarea faptului că a reușit? (era de) minune)
El era deștept fără pereche. (care este urmarea faptului că era destept? fără (n-avea) pereche)
M-am bucurat până la lacrimi. (care este urmarea faptului că a reușit? (am ajuns) până la lacrimi)

Funcția sintactică complement circumstanțial instrumental

cu prepoziții

Eu cânt la chitară. (la ce cânt? la chitară)
Cu undița am prins doi pești. (cu ce am prins? cu undița)
Ei trăiesc din valorificarea fierului. (din ce trăiesc? din valorificarea)
Am primit vestea prin prietenul meu. (prin cine am primit? prin prietenul)
Am fixat dulapul în șuruburi. (în ce am fixat? în șuruburi)

Funcția sintactică complement circumstanțial sociativ

cu prepoziții și locuțiuni prepoziționale

Am fost cu Maria la stomatolog. (împreună cu cine am fost? cu Maria)
Am ieșit în oraș fără mașină. (fără ce am ieșit? fără mașină)
A plecat împreună cu fratele. (împreună cu cine am plecat? împreuna cu fratele)
Am locuit la un loc cu familia. (la un loc cu cine am locuit? la un loc cu familia)
Telefonul l-am cumpărat cu tot cu carcasă. (cu tot cu ce l-am cumpărat? cu tot cu carcasă)
Am primit flori laolaltă cu un mărțișor. (laolalta cu ce am primit? laolaltă cu un mărțișor)

Funcția sintactică complement circumstanțial de relație

cu prepoziții și locuțiuni prepoziționale

E rău de gură. (în ce privință e rău? de gură)
E iute la mânie. (în ce privință e iute? la mânie)
E teribil în argumente. (din ce punct de vedere e teribil? în argumente)
Ea părea modestă, după îmbrăcăminte. (în ce privință era modestă? după îmbrăcăminte)
A meditat cu privire la greșelile făcute. (cu privire la ce a meditat? cu privire la greșelile)
Cât despre exerciții, le-a rezolvat singur. (cu privire la ce a rezolvat? (la) exerciții)
În ceea ce privește pe Laura, ea nici nu se aștepta la așa ceva. (din ce punct de vedere nu se aștepta? în ceea ce privește pe Laura)

Funcția sintactică complement circumstanțial opozițional

În loc de pix, avea creion. (în loc de ce avea? în loc de pix)
A cumpărat chifle, în loc de pâine. (în loc de ce a cumpărat? în loc de pâine)

Funcția sintactică complement circumstanțial cumulativ

În afară de Geta, a venit și Sorana. (în afară de cine? în afara de Geta)
Pe lângă Geta, a venit și Sorana. (pe lângă cine a venit? pe lângă Geta)
Avea și alte calități decât bunătatea. (în afară de ce avea? (de) bunătate)

Funcția sintactică complement circumstanțial de excepție

cu prepoziții și locuțiuni prepoziționale

Am pus totul în geantă, în afară de manual. (cu ce excepție am pus? în afară de manual)
Am pregătit mâncarea, în afară de desert. (cu ce excepție am pregătit? în afara de desert)
Nu a supraviețuit nimeni, decât copilul. (cu ce excepție a supraviețuit? (decât) copilul; decât adverb)

Închide meniul